Vitra Campus i la durabilitat com a estratègia
El Vitra Campus, a prop de Basilea i de la cruïlla entre Suïssa, França i Alemanya, és el gran centre expositiu d’una empresa familiar que, amb 65 anys d’història, ha esdevingut un segell mundialment famós. La fórmula inicial de Vitra va ser reeditar clàssics d’artistes com Jean Prouvé i mobles d’autor icònics com els de la parella creativa Charles i Ray Eames. Ara, la tercera generació d’aquesta família combina cultura i ecologia, entenent la sostenibilitat com una actitud i un compromís ètic i social, en constant autoavaluació.
Vitra posa l’èmfasi en la durabilitat i la resistència dels productes, com a una part de la seva contribució al desenvolupament sostenible. Aporta al mercat clàssics del disseny amb una qualitat, solidesa i funcionalitat àmpliament contrastades, i una estètica atemporal que fa que no passin de moda i tinguin marge en el mercat de segona mà. Per aconseguir aquesta perpetuació dels seus mobles i elements decoratius, Vitra té clar que cal fer les coses bé des de l’inici. Això vol dir pensar en el cicle de vida complet del producte, contemplant més la possibilitat que els productes es puguin reparar, revendre o donar. També, augmentar la proporció de materials reciclats i reciclables en la seva cadena de producció i establir col·laboracions a llarg termini amb els seus stakeholders, entre els que inclou els visitants al seu esplendorós Vitra Campus en plena natura.
Recórrer el Vitra Campus, amb tot allò que ofereix, requereix una jornada com a mínim. Cada dissabte al matí hi una visita guiada que permet entrar als edificis del seu icònic collage d’Arquitectura contemporània amb edificis dissenyats per Frank Gehry, Zaha Hadid, Tadao Ando, Álvaro Siza, SANAA, Renzo Piano i, per partida doble, Nicholas Grimshaw i Hergoz & the Meuron. Entre tots aquests mestres, han projectat les necessitats de la companyia, que van des de les naus de producció fins a la caserna dels bombers, passant pel Museu del Disseny Vitra des d’on surten exposicions temàtiques i divertides, centrades en el futur del disseny, que després fan la volta al món.
Als arquitectes suïssos Hergoz & the Meuron se’ls va encarregar, per una banda, el sorprenent edifici de maó Vitra Schaudepot, concebut com un gran cofre que atresora una impressionant col·lecció de mobles i cadires de Vitra. Per altra banda, la VitraHaus, un espectacular showroom de quatre plantes decorades amb les diferents possibilitats de la Vitra Home Collection. A més d’oferir inspiració a partir dels seus mobles, sistemes d’il·luminació, teles i accessoris per a cases i oficines, a la planta inferior, es pot veure el procés d’elaboració de la mítica Lounge Chair creada per Charles & Ray Eames al 1956, un peça que porta dècades passant de generació en generació.